Forum

U kunt pas reageren wanneer u ingelogd bent.

Tegen de redressiehelm
Bij het eerste CB bezoek zag de arts al dat ons zoontje een voorkeurskant heeft. Hij gaf aan dat we er erg op moesten letten want anders zouden we in therapie moeten. Ik ben gaan kijken wat de gevolgen zouden kunnen zijn als het niet zou lukken. Ik heb heel veel over de helmpjes gelezen en werd er niet echt vrolijk van. Het leek mij verschrikkelijk als mijn kind een half jaar lang met zo'n helmpje op zou moeten lopen. Totdat een vriendin (ze heeft jarenlang op een babygroep gestaan en veel ervaring met dit soort dingen) mij wees op het stabilisatiekussen. Dat zijn twee kussentjes in driehoekvorm. De lange kant ligt tegen het ruggetje aan en de korte kant tegen de buik. Ze zitten aan elkaar verbonden dmv klittenband dus het kan niet wegschuiven. Zo kon mijn zoontje gewoon veilig op zijn zij slapen. En geloof t of niet maar na een paar dagen zag ik al verschil. Nou weet ik best dat er kinderen zijn die het wat erger hebben en er soms echt geen andere oplossing is maar ik zou zeggen probeer eerst het stabilisatiekussen. Ook voor het kind wel zo prettig!
mirka22: Wij hebben voor ons zoontje ook een zijligkussen gehad. Maar hij draait zich toch gewoon op zijn rugje. Dus het heeft niet geholpen, en hij heeft nu een helmpje, wat wel helpt.
nsriin: ja idd heel fijn... maar dat heb ik dus al geprobeerd eigenlijk heb ik alles geprobeerd, maar helaas met niet genoeg resultaat.. Ik denk dat alle ouders het liever doen zonder helmpje.. maar ja als er niets anders op zit....
debroekies: Dat kussentje is fijn als het werkt maar zowel onze dochter (nu 5 jaar) als onze zoon (9 mnd) draaiden hierin gewoon om en ook de fysio gaf niet snel genoeg resultaat. Onze kinderen hebben dan ook allebei een redressiehelm (gehad) en dat is prima gegaan. De kinderen waren er binnen een paar dagen aan gewend en hebben er totaal geen last van. Bij onze dochter heeft het een heel goed resultaat gehad, onze zoon heeft de helm nog op. Ik zou het iedereen aanraden! Natuurlijk is voorkomen beter maar het is absoluut niet zielig of vervelend voor de kinderen.
anjaja: @pien: bij ons hetzelfde. Ons dochertje heeft een spreidbroekje dus kan ook niet op haar zij liggen (vandaar ook de afplatting). We hebben nu het \'verkleinkussentje\' uit de maxicosi in haar bedje gelegd met een hydrofiele luier eromheen, hier ligt ze met haar hoofdje op. Dit kussentje is een soort ring dus dan heeft ze minder druk op haar achterhoofdje. Baat het niet dan schaadt het niet toch? Overigens hebben we vorige week een helmpje an laten meten.
esther kievit: Ja ik had ook een zijlig kussen maar Niels draaide gelijk naar zijn rug. De fysio had het advies om Niels op zijn buik te leggen in de box. Dit hebben we ook even gedaan maar dan kwam hij toch niet echt aan zijn rust toe en zelf kon ik ook geen kant meer op.
nikky: er word vanuit de CB afwijzend gereageerd op het slapen tussen de 2 kussentjes, mocht alleen gebruikt worden als je er toezicht op had. Heb hem ook gebruikt voor mijn dochtertje maar die vocht zich eruit en lag dan zo weer op haar rug
pien: Ons zoontje heeft ook een hele poos in zo\'n kussen gelegen en het hielp heel goed maar helaas niet voldoende. Want door problemen met zijn heup kon hij er in niet meer in liggen. Doordat hij een pavlick bandage kreeg, in tractie moest en nu in een gipsbroek zit... Tja, dus hij móet wel op zijn rug liggen en de helm is nu nog de enige optie om zijn hoofd een beetje \'normaal\' te krijgen.
linda77: Dat is een goede tip, maar ik denk dat de meeste mensen hier dat al geprobeerd hebben. De meeste baby\'s krijgen eerst fysiotherapie voordat besloten wordt dat er een helmpje nodig is. Als mensen eenmaal op dit forum zijn, is het al te laat voor zijligging. Maar goed, hoe meer mensen het weten hoe beter. Als een helmpje daarmee voorkomen kan worden is het zeker de moeite waard.
plaats bericht